Mendekati ZINA...... HARAM!!!!!

Tuesday, February 15, 2011

                   


sebelum melangkah lebih jauh ... eloklah kite meneliti dialog di bawah:


LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?
ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.
LEMBU : Eh? kenapa?
ANJING: Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelakiterperanjat dan terus melompat dan berkata "Hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".
LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.
ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?
LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.
ANJING: Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"


Sedikit Penjelasan:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa 

"Bergomolan dengan babi(khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram". 


Hukum Berpeganagn Tangan

mengenai berpegangan tangan ini tentunya bersentuhan antara dua manusa lawan jenis yang bukan muhrim sudah tak dibenarkan agama,
namun kini pelarangan itu menjadi Jumhur seluruh madzhab bila sudah berubah menjadi gandingan tangan, karena hal itu menjurus pada syahwat, kemesraan dan berahi, dan hal itu telah dijelaskan oleh Allah swt dalam firman Nya : “Janganlah kau dekati Zina”, dekati disini tentunya bukan zina, namun hal hal yang mendekatkan kita pada perbuatan zina,
demikian besarnya kasih sayang Allah dan perhatian Nya kepada kita untuk melindungi kita dari perbuatan zina, hingga Allah SWT melarang kita mendekati zina, karena Allah tahu, perbuatan yang membangkitkan syahwat itu bila makin didekati maka makin sulit menghindarinya.
mengenai berpacaran memang islam tak mengenal hal ini saudaraku, namun bila kita terjebak untuk belum mampu menghindarinya, maka sebagai langkah yang bijak, hindarkan diri berdua-duaan di tempat tempat yang sepi, menghindari jalan berdua di malam hari, dan berusaha membatasi saat saat jumpa agar selalu di tempat ramai, hingga kesopanan dan norma syariah tetap terjaga dengan sendirinya.


dan.. segeralah menikah.. maka sempurnalah iman kita InsyaAllah..



Diambil dan Diubah dari:

2 comments:

Zaza said...

tau x, klu kat UK. selalu tersentuh tangan dgn org yg bukan mahram [sedihnyeee] for example tangan tukang jual ke, nak bg pencil kat kawan ke or even klu pi interview. mesti kene salam :'(
so untuk mengelakkan, ummi saye ckp kene beli glove. ala glove bride pon x pe..
x pi x beli lagi..
heee..
Thanks for a beautiful article :)

معحد(MA'HAD) said...

amacam klo kne salam... hang x yah salam...
tunjuk yg islam x bg sentuh llki ngn pompuan...
then... klo tersntuh .. cpt bwak lri tgn... biar org nmpk yg hang nie sensetive.. ngn mnde2 gtu... lme2 org akan pham dan lebih mghormati org2 islm... xrugi cube.. dpt phla ag... ttp.. jgn tunjuk yg hang nie sombong...

"Renung2kn dan Selamat Beramal"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bicara Hikmah kali ini:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

من يرد الله به خيرا يصب منه

“Barangsiapa yang Allah inginkan kebaikan, Allah akan memberinya musibah.” (HR Ahmad dan Al Bukhari dari Abu Hurairah).

"Renung-renungkan Dan Selamat Beramal"